سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

Doubt

نام فیلم: شک

بازیگران: مریل استریپ ـ فیلیپ سیمور هافمن ـ  ایمی آدامز و ...

نویسنده و کارگردان: جان پاتریک شنلی

104 دقیقه؛ محصول آمریکا؛ سال 2008

 

شک و ایمان

 

خلاصه ی داستان: در مدرسه ی کاتولیک سنت نیکولاس، پدر فلین سعی دارد در مقابل قوانین خشک و سخت گیرانه ی خواهر الویسیوس بیایستد. خواهر الوسیوس هم چندان از این ماجرا راضی نیست و سعی دارد هر طور شده، پدر را از مدرسه بیرون کند. وقتی متوجه روابط خاص پدر و یک دانش آموز سیاهپوست می شود، فرصت را مناسب می بیند تا مقدمات اخراج پدر را فراهم کند ...

 

یادداشت: فیلم با پایان قدرتمندی بسته می شود. جایی که خواهر الویسیوس بعد از آنهمه تلاشی که برای بیرون کردن پدر فلین از مدرسه به خرج می دهد و حتی در این راه، دست به دروغگویی هم می زند، در نهایت، می زند زیر گریه و اعتراف می کند که: (( من شک دارم ... من خیلی شک دارم. )) اینجاست که خطابه ی ابتدایی پدر فلین رو به جمعیت داخل کلیسا، معنای بیشتری می یابد. او می گوید: (( شک می تونه به قدرتمندی و بزرگی ایمان باشه. )) شروع فیلم با تدوینی هوشمندانه همراه است. جایی که دوربین در زوایه ای رو به بالا، خواهر الویسیوس را می گیرد که دارد به پایین نگاه می کند و در نمای بعدی، پدر فلین را می بینیم که از در داخل می آید در حالیکه نگاهش رو به بالاست و دوربین زاویه ای رو به پایین دارد. اینگونه انگار تقابل این دو قطب در طول اثر هشدار داده می شود. تقابل دو قطبی که یکی ( پدر فلین ) بر علیه قواعد خشک و رسمی ست و دیگری ( خواهر الویسیوس ) پایه گذار این قواعد. در ابتدا انگار پدر، در قطب مثبت است و خواهر در قطب منفی داستان. اما هر چه جلوتر می رویم، نقش ها معکوس می شود و خواهر در قطب مثبت قرار می گیرد و ما هم کم کم به پدر فلین شک می بریم که نکند انحراف اخلاقی داشته باشد. چیزی که بهرحال تا پایان هم آنقدرها روشن نمی شود. نه برای ما و نه برای خواهر الویسیوس.  


  پدر و خواهر "مقدس" ...


ستاره ها: 

نظرات 3 + ارسال نظر
هادی فخرائیان پنج‌شنبه 30 شهریور 1391 ساعت 21:41

سلام
من عاشق بازیهای این فیلیپ سیمور هافمن هستم.
بازیگر مورد علاقمه..

سلام
به نظرم بازیگر فوق العاده ای ست.

avishan شنبه 1 مهر 1391 ساعت 02:12 http://dittany.blogsky.com

وااااااای.من عاشق این فیلمم.جونم مریل استریپ.
واقعا بازیای این زن بی نظیره

فاطمه م چهارشنبه 7 فروردین 1392 ساعت 03:46 http://joharnamak.blogfa.com/

تقابل‌های مریل استریپ و فیلیپ سیمور هافمن بسیار دیدنی از کار درآمده‌اند و در لحظاتی به راستی تکان دهنده هستند و تا به آخر ما را کنجکاو نگه می‌دارند که آیا پدر فلین به راستی گناهکار است؟ در سکانس پایانی زمانی که ما جواب خود را یافته‌ایم با اعتراف خواهر آلوسیوس به این که او نیز از شک رنج می‌برد، گیج می‌شویم. کدام شک؟ آیا از ابتدا در مورد گناهکاری پدر فلین مطمئن نبوده؟

در اینجاست که فیلم ما را شدیدا به فکر وامی‌دارد تا با کنار هم چیدن اشاره‌های کوچک و به ظاهر بی‌اهمیت نویسنده، لایه زیرین آن را دریابیم. به یاد می‌آوریم که “شک” موضوع خطابه پدر فلین در آغاز فیلم بود. خطابه‌ایی که بیش از همه توجه خواهر آلوسیوس را به خود جلب کرد. پس موضوع اصلی این فیلم، اشاره به سوء‌استفاده جنصی کشیشان نیست یا ساختار شدیدا مردسالارانه کلیسا و یا در لایه‌ای مستتر جایگاه آسیب‌پذیر نوجوانانی که تمایلات همجنس‌خواهانه دارند.

فراتر از آن، شکی که پدر فلین و خواهر آلوسیوس از آن رنج می‌برند؛ شک به درستی انتخاب زندگی راهبانه است. پدر فلین برای رهایی از تمایلات همجنس‌خواهانه‌اش به رهبانیت کلیسایی پناه آورده و با آن‌که عملا خطایی مرتکب نشده و سعی می‌کند از پسری که او نیز تمایلاتی این چنینی دارد حمایت و به نوعی او را درمان کند؛ باز همواره در معرض اتهام است. خواهر آلوسیوس نیز پس از مرگ شوهرش در جنگ به کلیسا آمده و حال نمی‌داند آیا انتخاب چنین زندگی خشک و سختی درست بوده است؟

توضیحِ ریزبینانه ای بود. ممنون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد