نام فیلم: هفت پرده
بازیگران: فریبرز عرب نیا – مهدی احمدی – مانی کسرائیان
فیلم نامه: سعید عقیقی
کارگردان: فرزاد موتمن
90 دقیقه؛ سال 1379
توی ایده در جا زده ...
خلاصه ی داستان: چهار جوان برای به دست آوردن پول، هر کدام دنبال راهی می گردند که کاملاً بی نتیجه است ...
یادداشت: وقتی اولین فیلم نامه ام ـ که به صورت مشترک، با دوستم نوشته بودم ـ را به دست فرزاد موتمن رساندم، بعد از خواندنش و گفتن این مطلب که از آن خوشش آمده و دوست دارد بسازدش ( بگذریم از اینکه چطور شد که این امر امکان پذیر نشد و البته این پرونده ای ست که هنوز هم بسته نشده و ادامه دارد ) جمله ای گفت که بسیار راهگشا و هوشمندانه بود. او گفت: (( فیلم نامه توی ایده در جا زده. )) و این جمله ی خوبی بود تا با بازخوانی دوباره ی فیلم نامه، به عمق مطلب او پی ببریم و در صدد رفع این مشکل برآییم. اما این دقیقاً همان مشکلی ست که اولین فیلم او از آن رنج می بَرَد. اولین فیلم فرزاد موتمن، قدرت صحنه پردازی و دکوپاژ را به رخ می کشد. او آدم بسیار باسوادی ست که تسلط زیادی روی سینمای دنیا و به خصوص سینمای اروپا و بالاخص سینمای گدار دارد. از معدود کارگردانان سینمای ایران است که امضای تقریباً مشخصی برای خود دارد؛ فضای استلیزه و کاملاً مینی مالیستی، بازی های روایتی و مزه مزه کردن تجربه های جدید در بطن سینمای بدنه ای ایران، از عواملی ست که کار موتمن را در جایگاه کارگردان، کاملاً برجسته می کند و آن را تقریباً به امضای شخصی تبدیل می نماید. همانگونه که در این فیلم هم شاهد دکوپاژهایی چشمگیر و دیدنی هستیم. آدم های این فیلم، همگی به دنبال راه فرار می گردند و در نهایت هم آن را نمی یابند. طعنه آمیز اینجاست که با هر کسی هم که برخورد می کنند، دزد و کلاهبردار و ظاهرساز است و اینگونه علناً هیچ راه رستگاری ای برای آنها وجود ندارد. اما همانگونه که اشاره شد، فیلم نامه ی سعید عقیقی، همکار همیشگی موتمن، کمی خسته کننده است و آنقدر درگیر ایده و بازی های فرمی بوده که اصل مطلب فراموش شده و به قول خود فرزاد موتمن: (( توی ایده در جا زده. ))
این مردان انگار در فضایی که برایشان "طراحی" شده، گرفتارند ...
ستاره ها:
این همه تعریف و تمجید از موتمن را درنیافتم...
تعریف و تمجید نیست. واقعیت است. اینکه او درباره ی سینمای دنیا، بسیار مطلع و آگاه است، شکی درش نیست. ( این نکته ای ست که با نشست و برخاست با او به آن پی خواهید برد ) اینکه دکوپاژهایی خاص و منحصر به خودش را دارد هم چیز واضحی ست. تعریف حساب نمی شود. طبیعتا چون فیلم نامه ام را به او داده ام و با او ارتباط دارم دلیل بر این حرف هایم نیست. ( امیدوارم چنین فکری به ذهنتان نیامده باشد ). اما در کلیت که بخواهم نگاه کنم، فیلم هایش را نمی پسندم. ( شب های روشن ) را که اینهمه طرفدار دارد، دوست ندارم و همین فیلمش را هم که توضیح داده ام.