سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

فیلم هایی که نباید دید

به قول یکی از دوستانِ وبلاگ نویس، برخی از فیلم ها، فیلم نیستند، جنایت های تصویری هستند. البته هستند برخی از همین جنایت های تصویری که به سبک آن مثال معروفِ « ادب از که آموختی، از بی ادبان»، می توانند راهگشای مفاهیمی باشند که برای بالا بردن سطح سوادِ سینمایی لازم است. پس می شود چند خطی هم شده، درباره شان نوشت و از بد بودنشان درس گرفت. اما دومین دسته از همین جنایت های تصویری، آنقدر بی ثمر و ضعیف و بی معنی هستند که به هیچ عنوان، هیچ نکته ای نمی شود ازشان استخراج کرد و دیدنشان نتیجه ای جز خستگی روح و جسم و افسرده شدن ندارد. در همین وبلاگ خیلی پیش آمده که سراغ این دومین دسته رفته ام اما از این به بعد قصد دارم تنها آنها را به شکل فهرست وار ردیف کنم و توصیه ای که برای خوانندگان این وبلاگ دارم این است که اگر به این اعتقاد دارید که می توان از تجربه ی دیگران در زندگی استفاده کرد تا مرتکب اشتباهی دوباره نشد، پس به خودتان رحم کنید و از خیر دیدن این فیلم ها بگذرید و اگر روزی روزگاری از بیست کیلومتری این فیلم ها هم رد شدید، راهتان را کج کنید. اگر هم اعتقادی به این حرف ندارید و اصرار دارید حتماً خودتان فیلم ها را ببینید و به قول معروف، کشفشان کنید، پس تنها به گفتن این تذکر اکتفا می کنم که حتماً هنگام دیدنشان یک قرص تب بُر، دمِ دستتان داشته باشید. این شما و این هم اولین سری از فیلم هایی که هیچ نکته ای درشان نمی یابید و تنها و تنها روی اعصابتان راه خواهند رفت و فکرتان را خراب خواهند کرد با این توضیح که بهرحال نظرات فرق می کند و ممکن است بعضی از اسامی در نظر شما فیلم های خوب و قابل تحملی باشند و یا لااقل بشود دو خطی درباره شان حرف زد و چیز یاد گرفت:

ـ نام فیلم: وظیفه ( THE TASK). کارگردان: الکس اُروِل. لطفاً این فیلم را نبینید. اگر با اسلحه هم بالای سر شما ایستادند و زورتان کردند که باید این فیلم را ببینید، مرگ را قبول کنید اما سراغش نروید. یکی از بی سر و ته ترین، بی معنی ترین و پر اشتباه ترین جنایت هایی ست که طی مدت های اخیر دیده ام.

ـ  نام فیلم: کلوت (KLUTE). کارگردان: آلن جی پاکولا. تحمل فیلم برای من تا به آخر طاقت فرساست. از بس سرد و بی روح و بدون جذابیت است. باید آدم واقعاً با حوصله ای باشید تا پی ببرید موضوع چیست. نه می توان عشق کلوت و دختر را باور کرد و نه می توان فهمید بالاخره داستان چیست. همه چیز کند و خسته کننده پیش می رود و تازه گره گشایی نهایی هم چندان غافلگیرکننده نیست. بالاخره مشکلات ( چه مشکلاتی؟! ) زیر سر کیست و چرا ( واقعاً چرا؟! ).

ـ نام فیلم: عشق در خیالات (LOVE IN THOUGHTS). کارگردان: آخین فن بریس. چند جوان عاشق هم هستند!!! نظر من این است که این فیلم به معنای واقعی کلمه افتضاح است. در طی دیدن این فیلم، به سرگیجه دچار خواهید شد، ضربان قلبتان کاهش پیدا خواهد کرد و از همه چیز بدتان خواهد آمد.  

ـ نام فیلم: دختر شاه پریون. کارگردان: کامران قدکچیان. ای بیست سی نفری که این وبلاگ را می خوانید، لطف کرده و وقت خود را برای دیدن این فیلم هدر ندهید. مواظب سطح سلیقه تان باشید و به خودتان جفا نکنید.

ـ نام فیلم: شبانه روز. کارگردانان: کیوان علی محمدی – امید بنکدار. لطفاً تعجب نکنید! تحمل کردن فیلم تا آخر برای من کار بسیار دشواری ست. داستان هایی که روایت می شوند به هیچ عنوان جذاب نیستند و به همراه دکوپاژ خاص کارگردانان فیلم، بسیار تحمل ناپذیر می نمایند و چیزی برای دنبال کردن وجود ندارد. اینکه چند داستان به شکل موازی روایت شوند و در مقاطعی همدیگر را قطع کنند هیچ چیز جدیدی نیست.

ـ نام فیلم: پدر و پسر(FATHER AND SON). کارگردان: الکساندر سوخورف. شاید این فیلم جنایت تصویری نباشد اما فیلمی ست به شدت ضدروایت با فضایی شدیداً معناگرایانه که به دنبال نشان دادن احساسات درونی آدم هاست. اتفاقی که البته نمی افتد. فیلمی که به عنوان مثال به «فریادها و نجواها» ی برگمان پهلو می زند و برای من تحمل کردنش تا به آخر بسیار کار سختی ست. البته این میان نباید از فیلمبرداری عالی و فضاسازی خوب فیلم به راحتی گذشت. سوخوروفی که فیلم دیوانه وار «کشتی نوح روسی» را در یک پلان/سکانس نود دقیقه ای بدون قطع، در موزه ی آرمیتاژ روسیه ساخت و همه را شگفت زده کرد، اینجا شدیداً آدم را افسرده و دلزده می کند.

ـ نام فیلم: واردات/ صادرات (IMPORT/EXPORT). کارگردان: اولریخ سیدل. تنها نکته ای که درباره ی فیلم می توان اشاره کرد، نوع صحنه پردازی ها و دکوپاژ کارگردان است که من را شدیداً یاد سبک منحصربه فرد روی آندرشون می اندازد. در مقابل فیلمی که هیچ داستانی را دنبال نمی کند و تنها سرگردانی دو شخصیتش را در کارهای مختلف نشان می دهد با جزئیاتی گاه بی مورد و اعصاب خردکن، همین مشابهت هم از سرش زیاد است!

نظرات 6 + ارسال نظر
اسطوره جمعه 28 بهمن 1390 ساعت 18:22 http://ostoore.blogfa.com

سلام
این فیلمای ایرانی که بیشترشون همینجورین ،خارجیها هم دارن کم کم یاد میگیرن.ممنون که اطلاع رسانی کردین.آدم بشینه دو ساعت فیلم ببینه تهش هم هیچی گیرش نیاد.تازه حرص هم بخوره .خیلی زور داره والا.

dice یکشنبه 30 بهمن 1390 ساعت 20:02 http://dice.blogfa.com

با تشکر زیـــــــــــــــــــــاد!

فرهاد پنج‌شنبه 10 فروردین 1391 ساعت 00:34

این فیلم رو جا انداختی دوست عزیز
- نام فیلم : اخراجی های ۳. کارگردان : مسعود ده نمکی . این فیلم هیچ حرفی برای گفتن ندارد . کارگردان با استفاده از شوخی های سخیف و عوام پسند و استفاده از موسیقی و شوهای بی معنی و مفهوم و به کار بردن الفاظ رکیک در قالب شوخی های گفتاری و استفاده از بازیگران با نام و نشان گیشه ای با آرایش های بسیار زننده سعی در جذب مخاطبان در طیف های مختلف را داشته که متاسفانه به هیچ وجه موفق نبوده است .

فیلم از این چیزی که شما نوشتید باز هم چندین و چند پله، سخیف تر و مفتضحانه تر بوده. بهرحال ممنون که کارم را راحت کردید!

مهدی سه‌شنبه 3 دی 1392 ساعت 19:04

سلام خسته نباشید همین چند دقیقه پیش فیلم پدر و پسر رو دیدم چه افتضاحی بود پیش خودم گفتم شاید ما چیزی نفهیدیم بریم توی اینترنت ببینیم دیگران چی فهمیدند دیدیدم واقعا مثل اینکه این فیلم هیچی برای گفتن نداشته و کسی هم چیزی ننوشته. باز دم شما گرم که واقعیت رو گفتی و از اسم بزرگ کارگردان هراس نداشتی.متاسفانه بیشتر افراد زیر سایه نام فیلمساز قرار گرفته واز ابراز نظر دوری میکنند یا مسخ این نام بزرگ شده و ایرادات وی را نمی بینند. من چون تعداد فیلمهایی که دیدم خیلی زیاده و در همین راستا فیلمهای آشغال نیز فراوان بوده یه اشاره کوچکی میکنم به گوشه ای از این مسئله : چندی پیش آقای شهرام جعفری نژاد که یکی از معدود منتقدان با دانش عرصه سینماست جمله ای در مورد هیچکاک گفت که حال منو بد کرد. ایشان گفت فیلمهای آلفرد هیچکاک عالیه ویک سری اش هم خیلی خوبه!. من نمیدونم یعنی هیچکاک یه فیلم بد نداره؟بعد میگن چرا ما مردم قدیس پروری هستیم. شما فیلم قاتل-مردی که زیاد میدانست- شمال از شمال غربی- هری-توپاز و بسیاری از فیلمهای هیچکاک را ببینید بازی های مصنوعی و غلو شده فیلم برداری های ضعیف با زوم و زوم بک های مسخره موضوعات و فیلمنامه های سردستی موسیقی های سرسام آور و...که اگه بخواهیم ایرادات را بشمریم اطاله کلام میشود. اگه با من موافق نیستید شاید به این دلیل است که این فیلمها رو قبلا دیدید خواهشمندم اگر شک دارید یه بار دیگه این فیلهارو ببینید مطمئنم نظرتون تغییر خواهد کرد.و یک نکته اینکه ایرادات این فیلمها به خاطر قدیمی بودن نیست کما اینکه فیلمی مثل روانی یا مرد عوضی هم برای همان دورانهاست که فیلمهای سطح بالایی است.مثلا فیلم توپاز تقریبا همزمان است با پدرخوانده خودتان ببینید و بدون هراس از نام فیلمساز قضاوت کنید.ممنون بابت شجاعت شما در این آشفته بازار اندیشه ها

[ بدون نام ] دوشنبه 10 شهریور 1393 ساعت 22:54

سلام

من چند دقیقه پیش فیلم واردا/صادرات رو دیدم. چه حال بدی به آدم دست میده. منم دنبال بودم ببینم کسی چیزی فهمیده یا نه، دیدم انگار بقیه هم چیزی نفهمیدن.
فکر کنم اسمش همون جنایت تصویری باشه. احتمالا میخواستن اسم اوکراین و اتریش رو بد کنن. مثل همین فیلمای ضد ایرانی که بعضی ها میسازن.

محمدرضا جمعه 9 مهر 1395 ساعت 13:11

:)))))
شما نبینید فیلمارو آقا...ما میبینیم:))
کشتی روسی افسردت میکنه؟....
فیلم یکی از بهترین فیلم های تاریخه برادر
ما که به وجد میایم، حالا شمارو افسرده میکنه رو دیگه نمیدونم.:))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد