سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

طهران، تهران

نام فیلم: طهران، تهران

بازیگران: پانته آ بهرام – رضا یزدانی – برزو ارجمند – طناز طباطبایی

فیلم نامه: وحیده محمدی فر ( اپیزود اول ) – مدی کرم پور و خسرو نقیبی ( اپیزود دوم )

کارگردانان: داریوش مهرجویی ( اپیزود اول ) – مهدی کرم پور ( اپیزود دوم )

90 دقیقه؛ محصول ایران؛ سال 1387

 

کولالالامپور!*

 

خلاصه ی داستان: در اپیزود اول، خانه ی قدیمی یک خانواده ی فقیر، روی سرشان خراب می شود. آنها که حالا نمی دانند کجا باید بمانند و روزهای عید را چگونه بگذرانند، تصمیم می گیرند با تور، دور تهران را بگردند. آشنایی آنها با آدم هایی گرم و صمیمی در طی این گردش، باعث می شود با شهری که در آن زندگی می کنند بیشتر آشنا شوند. در اپیزود دوم، کنسرت راک عده ای از جوانان لغو می شود و ما با مشکلات تک تک آنها از نزدیک آشنا می شویم.

 

یادداشت: اینهمه بازی های بد و ناهمگون و اینهمه شلختگی ( رسماً چند باری دوربین را در آینه های کاخ گلستان دیدم ) از مهرجویی بعید بود. انگار نوک شمشیری را در پشتش احساس می کرده که باید کار را سریع جمع کند و به قول معروف، قالش را بکند که البته از آنجایی که سفارش دهنده ی کار، شهرداری تهران بوده، چنین چیزی دور از ذهن هم نیست. تصاویری که می بینیم در واقع معرفی شهر تهران هست و همین. داستانی در کار نیست و به نظر من ظرافتی هم در معرفی تهران در کار نیست. لحن شعاری اثر، گاه بدجوری توی ذوق می زند و بیننده را اذیت می کند. مثل آنجا که یکی از زن ها روی صندلی دوران قاجار می نشیند و بعد که با مخالفت مسئولین موزه مواجه می شود، می گوید دیگر سلطنتی وجود ندارد ( یا چیزی شبیه به این ). نکته ی جذاب فیلم، یکی حضور همان غذاهای آشنای فیلم های مهرجویی ست که چشم را می نوازد و آب دهان را راه می اندازد و دیگری حسی گرم بین آدم هایی ست که در تمام طول اپیزود لمس می شود. آدم های فقیر داستان ناگهان خود را در فضایی رویایی می یابند که همه چیز آماده و مهیاست. مهرجویی در این اپیزود، تهران قدیم و جدید را در کنار هم می بیند و همچنان که از معماری قدیم طرفداری می کند، معماری جدید را هم قبول دارد و در کنار آبگوشت و کله پاچه، خرچنگ و اسپاگتی و املت اسپانیایی را هم نشان می دهد. اما اپیزود دوم اوضاع خرابتر هم هست. در اینجا دیگر لحن شعاری کار به اوج خود می رسد. دقت کنید به جایی که رهبر این گروه که نقشش را رضا یزدانی بازی می کند، قرار می شود ملاقاتی داشته باشد با مردی که دستور لغو کنسرت گروهش را داده. فکر می کنید آنها کجا با هم قرار گذاشته اند؟ نخیر! در یک زورخانه. چرایش را دیگر باید از زبان همان مرد شنید. داستان تکراری جوان های معلقی که از همه چیز شکایت دارند و کسی درکشان نمی کند و هی می خواهند بروند و هنرشان را جای دیگری خرج کنند. کارگردان آنقدر در اجرا ضعیف عمل کرده که حتی نتوانسته صحنه ی تصادف اتوموبیل را هم درست و حسابی در بیاورد.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

*تلفظ «کوالالامپور » از زبان پدر یکی از دخترهای گروه کنسرت که  می خواهد دخترش را بفرستد آنجا.

 


                               (( این شهر، پُر گُرگه )) ... این را همان پدر گفته!


ستاره ها: 


1.از دوستانی که قصد دارند از این یادداشت در سایت و یا وبلاگشان استفاده کنند تقاضا دارم نام این وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایند.

2.قسمت نظردهی می تواند محلی باشد برای بحث بیشتر درباره ی فیلم و به اشتراک گذاشتن نظرات مختلف در جهت یادگیری بهتر، درست فیلم دیدن و رسیدن به یک دیدگاه صحیح سینمایی.

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان چهارشنبه 14 دی 1390 ساعت 00:12

از اپیزود دوم فیلم خیلی بدم آمد. مخصوصا صحنه هایی که آهنگشان را لب خوانی می کنند. موضوع این اپیزود موضوع آنچنان مهمی نیست. می توانست سوژه های بهتری را به نمایش بکشد.

با قضیه ی لب خوانی که اشاره کردید کاملا موافقم. از همه بدتر، به دست گرفتن لوازم موسیقی توسط بازیگران بود که بدجوری اذیت می کرد.

محمد یکشنبه 18 تیر 1391 ساعت 12:29 http://aboutcinema.mihanblog.com/

هر دو اپیزود بی نهایت فاجعه و بی ارزش بودند. من که چندین بار میخواستم سرم رو محکم بکوبم به دیوار! صفر ستاره.
بر خلاف شما معتقدم از مهرجویی این سالها اصلا چنین اثری بعید نیست .

موافقم. آن یک ستاره هم برای اپیزود مهرجویی و صرفاً به خاطر گرمای خاصی بود که در برخی صحنه ها احساس می کردم. مثل وقتی که آن خانواده ی فقیر را به آن پانسیونِ قصرمانند راه می دهند و اتاقی شیک و گرم در اختیارشان می گذارند ... یک جور قصیه ی پریان مثلاً ... وگرنه در کلیتش که حرف شما درست است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد