سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

The King's Speech

نام فیلم: سخنرانی پادشاه

بازیگران: کالین فرث – جفری راش – هلنا بنهم کارتر

نویسنده: دیوید سیدلر

کارگردان: تام هوپر

118 دقیقه؛ محصول انگلستان؛ سال 2010

 

جرج لکنتی

 

خلاصه ی داستان: شاه جرج ششم، پادشاه بریتانیای کبیر، لکنت زبان دارد و نمی تواند برای مردمش سخنرانی کند. دکتر لایونل لاگ استخدام می شود تا این مشکل را رفع کند ...

 

یادداشت: صحنه ی فوق العاده هوشمندانه ای در فیلم هست؛ هم آدم را به خنده می اندازد هم چکیده ی کل اثر در آن جمع شده است. جناب شاه که با همسر و بچه هایش روبروی پرده ی سینما نشسته و دارد به فیلم های مستند ارتش آلمان نازی و سخنرانی های معروف و پرحرارت هیتلر نگاه می کند، وقتی با این سوال دخترش مواجه می شود که: (( بابا اون [ هیتلر ] چی می گه؟ ))، جواب می دهد: (( نمی دونم. ولی هر چی می گه خیلی خوب حرف می زنه. )). نویسنده تنها با همان یک خط داستانی که در بالا اشاره کردم، اثری کاملاً کلاسیک می نویسند و کارگردان هم با تمام قواعد و زیر و بم های یک فیلم استاندارد خاص و عام پسند، اثری جذاب خلق می کند. البته نوآوری هایی هم در کار کارگردان دیده می شود تا فیلم بیش از حد از قواعد امتحان پس داده ی فیلم های کلاسیک استفاده نکرده باشد؛ او آدم هایش را معمولاً در کادری می چیند که نیمی از آن دیوار است و سوژه در یک سمت کادر قرار گرفته. این نوع دکوپاژ باعث می شود ما تنهایی و تک افتادگی آدم ها را بیشتر حس کنیم و هر چه به انتهای اثر نزدیک می شویم، از این نوع نماها کمتر می بینیم. جالب اینجاست که وقتی پایان کار، شاه جرج بالاخره موفق می شود بر لکنت زبانش غلبه کند و نطق مهمش را برای مردم کشور بخواند، متنی ست درباره ی اینکه جنگ آغاز خواهد شد و جالب تر اینجاست که خودش و اطرافیانش نه تنها ناراحت نیستند، بلکه از اینکه او اینقدر خوب توانسته حرف بزند، خوشحال هم هستند!  


  میکروفن، شخصیت منفی این فیلم است ...


ستاره ها: 


یک تقاضای دوستانه: از دوستان عزیزی که قصد دارند از این یادداشت در سایت و یا وبلاگشان استفاده کنند تقاضا دارم نام این وبلاگ را به عنوان منبع ذکر نمایند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محسن باقرلو شنبه 16 مهر 1390 ساعت 01:19

سلام و عرض ارادت جناب قنبرزادهء عزیز
خیلی اتفاقی اینجا رو پیدا کردم
توی لینکای به روز شدهء بلاگ اسکای
با اینکه خیلی اهل فیلم نیستم ولی خوشم اومد خیلی از اینجا و هی صفحه صفحه ورق زدم و رفتم عقب ... بی تعارف خیلی لذذت بردم نصفه شبی ... انقد که لینکتون کردم که جلوی چشمم باشه و باز بیام ... چه حیف که اینجا رو عدهء زیادی نمیشناسن و نمی بینن و نمی خونن ... البت اینو فقط از روی تعداد بازدیدا و کامنتا دارم می گم و شاید حدس غلطی باشه که امیدوارم همینطور باشه !
خلاصه ممبعد ما از مریدان شما و این خانه ایم قربان !

سلام
1. جای خوشحالی ست که خوشتان آمد.
2. ممنون از ابراز محبتتان.
3. واقعا حیف !!!
4. ممنون از دلسوزیتان.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد