سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

سینمای خانگی من

درباره ی فیلم ها و همه ی رویاهای سینمایی

The Secret in Their Eyes / El secreto de sus ojos

نام فیلم: راز در چشمانشان

بازیگران: ریکاردو دارین ـ سله داد ویلامیل ـ پابلو راگو و ...

فیلم نامه: ادواردو ساچری ـ خوآن خوزه کامپانلا براساس رمانی از ادواردو ساچری

کارگردان: خوآن خوزه کامپانلا

129 دقیقه؛ محصول آرژانتین، اسپانیا؛ سال 2009

 

غنی و غریب

 

خلاصه ی داستان: بنجامین اِسپوسیتو، مأمورِ سابقِ دادگاه فدرال، در حال نوشتن رمانی برمبنای پرونده ی تجاوز و قتلی ست که سال ها پیش، مأمورِ به سرانجام رساندن آن بود. او هنگام نوشتن رمان، به جزئیاتِ پرونده فکر می کند در عین حالی که عشق قدیمی اش، ایرنه هم کم کم وارد ماجرا می شود و در این میان، حسرت های گذشته برای او تکرار می گردد ...


یادداشت: "راز در چشمانشان" بعد از دیدار مجددش پس از گذشتِ چند سال، همچنان پُر قدرت و تکاندهنده است. درامی قوی و غریب که با فیلم نامه ای پر از جزئیات و پر از ایده ـ که روابط و انگیزه ها را به بهترین شکلِ ممکن کنار هم چیده ـ بیننده را سخت درگیر می کند و فکرش را به چالش می کشد. فیلم نامه آنقدر غنی ست که برای اشاره کردن به همه ی نکاتش، زمان زیادی باید صرف کرد که این زمان، با دیدن دوباره ی فیلم و پی بردن به جزئیات بیشترش، طبیعتاً بیشتر هم خواهد شد. فقط کافیست ایده ی آن ماشینِ تایپِ خراب که حرف "A" اش مشکل دارد، را دنبال کنید و ببینید که چطور در طول داستان، این ماشینِ تایپ، که جزوی از همان خاطرات بنجامین اِسپوسیتو ست، تأثیر گذار می شود و چطور با آن پایان بندی معرکه ی داستان، همخوان؛ بنجامین، به عنوان آدمی تنها که حسرت گذشته و عشق از دست رفته اش را می خورد، شب، هنگام خواب و بیداری، روی کاغذ می نویسد: (( من می ترسم. )) و در انتها، او که ماجرای عجیبی را از سر گذرانده و تجربه کسب کرده، با گذاشتن یک حرف "A"  در قسمتی از جمله ی "من می ترسم"، که طبعاً به زبان اسپانیایی ست، آن را تبدیل به " من عاشق تو هستم" می کند و به این شکل ماجرای آن ماشین تایپ را به نتیجه می رساند در عین حال که دایره ی مفهومی اثر هم این شکلی تکمیل می شود. بگذارید یک مثال دیگر بزنم: اسپوسیتو از روی عکس های دختری که به قتل رسیده متوجه نکته ی ظریفی می شود که منتج به گیر افتادن قاتل می گردد. نکته این است که در اکثر عکس های دختر، مردی، برخلاف بقیه ی آدم های داخل عکس، همیشه چشمانش به سمت دختر است. این سرنخی می شود برای اسپوسیتو تا قاتل را پیدا کند. در ادامه، وقتی اسپوسیتو و ایرنه عکس های قدیمی خودشان را نگاه می کنند، در تمام عکس ها، اسپوسیتو برخلاف بقیه ی آدم های داخل عکس، چشمانش به سمت ایرنه است که در واقع وجه تسمیه ی فیلم هم از همین نکته ناشی می شود. حالا دقت کنید که چطور هر اتفاقی در فیلم نامه، به کنش قبل از آن ربط داده می شود و روابط علت و معلولی با دقتی مثال زدنی رعایت می گردد. باز هم مثال می زنم: دادستان، کسی که در واقع همکار اسپوسیتو محسوب می شود، دو بار در پرونده ی او دخالت می کند که بار اول پیش زمینه ی مناسبی فراهم می کند برای دخالت او در بار دوم؛ دفعه ی اول او به اشتباه و برای سرهمبندی کردنِ پرونده، دو آدم بیگناه را شکنجه می دهد تا از زیر زبانشان بیرون بکشد که مرتکب قتل شده اند و دفعه ی دوم قاتل اصلی را به دلایلی واهی از زندان بیرون می کِشد و او را به یک بادیگارد مسلح تبدیل می کند که منجر به اتفاقات بعدی در فیلم نامه می شود. مثالی دیگر: برای رسیدن به قاتل روانی، دستیار اسپوسیتو، به این نکته پی می برد که ممکن است انسان ها همه چیزشان عوض شود اما هیچ وقت هوس هایشان عوض نخواهد شد و چون پِی بُرده که قاتل، عاشق فوتبال است، از این حرف نتیجه می گیرد که می توانند او را در یک استادیوم فوتبال، هنگام مسابقه ی مهم تیم ملی آرژانتین، دستگیر کنند هر چند کاری دیوانه وار باشد، که نتیجه ی این فکر، آن پلان/سکانسِ خیره کننده و شاهکارِ استادیوم فوتبال است. این موضوعِ "عوض نشدنِ هوسِ آدم ها" وقتی به نتیجه ی نهایی اش می رسد که اسپوسیتو، بعد از گذشت سال ها، برای دیدنِ نامزدِ دخترِ مقتول، به ویلای دور افتاده اش می رود و در آنجا ناگهان به این فکر می افتد که ممکن است مرد پیر شده باشد اما مطمئناً هوسی که سال ها ذهنش را می آزرد، همچنان باقی ست، پس بعد از کنکاشی مختصر، می رسیم به آن سکانس تکاندهنده ای که او متوجه می شود، مرد، قاتل را سال هاست که در خانه اش زندانی کرده تا زجرش بدهد تا انتقام بگیرد و البته این نتیجه، خودش به نتیجه ی دیگری هم منجر می شود و آن هم این است که اسپوسیتو در بیان عشقش به ایرنه بالاخره تصمیم نهایی را می گیرد. وقتی می بیند چطور یک مرد، می تواند آنقدر عاشق و شیفته باشد که همه ی زندگی خود را فدای طرفِ مقابلش بکند، از خودش خجالت می کِشد که چطور اینهمه سال به ایرنه نگفته که عاشقش است. فیلم نامه با کنار هم چیدن این جزئیات به کلیتی شگفت انگیز می رسد که هم می توان آن عشق بین ایرنه و اسپوسیتو را با بازی عالی بازیگرانش باور کرد و در آن سکانس جدا شدنشان در ایستگاه قطار، به گریه افتاد، که من حتی در بار دوم هم به گریه افتادم و هم می توان با دیدنِ آن قاتل روانی و ترسناک با بازی خوب بازیگرش، به شدت ترسید.   

 

  عشق ...


ستاره ها: 

نظرات 3 + ارسال نظر
فاطمه دوشنبه 5 فروردین 1392 ساعت 12:43 http://classicinema.blogfa.com

ممنون از این نوشته خوب در مورد فیلمی خوب. واقعا این فیلم چقدر قشنگ بود، هر چی بگم کم گفتم...
این فیلم واقعا یه فیلم آرژانتینیه: چقدر قشنگ فوتبال که بخشی از هویت ملی آرژانتینه ربط داره به ماجرا (که یکی مثل من که از وقتی یادمه همیشه طرفدار تیم آرژانتین بودم خیلی از این لذت بردم!)، به علاوه بستری که ماجرا در اون اتفاق می افته دوره نزدیک به حکومت ژنرالهاست که به ناامنی معروف بوده و هزاران نفر ناپدید شدن در اون دوره و زمان ماجرا تازه در مقدمه اون دوره وحشتناک اتفاق افتاده، که باز این موضوع در فیلم خیلی ملموس هست و حتی می بینیم که خود قاتل جذب سیستم مخوف امنیتی میشه... بازیگرای فیلم هم واقعا عالی بودن، در یک کلام اسکاری که برد واقعا حلالش بود! فکر کنم تا حالا بهترین فیلم آرژانتینی بود که دیدم، البته کامیلا 1984 هم برام خاص بود ولی البته یه مقدار سوزناک!

ممنون از شما. دقیقاً اسکار حقّش بود و واقعاً نمی توانم توضیح بدهم چقدر دوستش دارم. در ضمن این "کامیلا" را هم باید ببینم.

فاطمه م دوشنبه 19 فروردین 1392 ساعت 01:04 http://joharnamak.blogfa.com/

دیروز (یکشنبه) ساعت 3 بعد از ظهر شبکه نمایش این فیلم را با نام راز چشمهایش نشان داد. من آخرهای فیلم رسیدم. الان بیدار ماندم تا ساعت 5 صبح تا تکرارش را ببینم. ان هم به اعتماد نقد شما. تا ببینیم چه می شود.

امیدوارم ممیزی ها، به ساختارِ اثر ضربه وارد نکند؛ که حتماً می کند! مگر می شود روشی را که می خواهند از قاتل اعتراف بگیرند، ندید؟ در ضمن، دوبله شدنِ فیلم یعنی از بین رفتنِ نیمی از جذابیتِ اثر. پیشنهاد می کنم هیچ فیلمی را دوبله نگاه نکنید. آنهم در تلویزیون و تازه آنهم در تلویزیونِ ایران! هر چه فیلم شاهکارتر باشد، به همان نسبت، میزانِ خراب شدنش در نسخه ی تلویزیونی بیشتر است. ای کاش، نسخه ی اصلی را تهیه می کردید اما در هر صورت، فیلم یک شاهکار است. نتیجه ی اعتمادتان را خواهید دید!

فاطمه م سه‌شنبه 27 فروردین 1392 ساعت 21:43 http://joharnamak.blogfa.com/

فیلم را دیدم. بخش خداحافظی در ایستگاه قطار را رسما از وسطش بریدند. بخش اعتراف گیری را هم تغییر محتوا داده بودند، هر چند معلوم بود حرف چیز دیگری است حیف شد جذابیتش را حرام کردند. نسخه اصلی را پیدا خواهم کرد.

گفتم که!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد